Kohvi kasulikkus ja kahjulikkus – uuemad andmed

Kohvi joomise mõju – kasu ja kahju.

Joo 3-5 tassi päevas et kohvi kasulik mõju toimiks.

2015 aastal on Ameerika juhtiv valitsuse tervishoiu ja toitlustuse kolleegium teinud avalduse, et kohvi tuleks juua rohkem kui arvatakse.

Kolleegium leiab, et kohvi joomine vahemikus 3-5 tassi päevas ei oma mingeid erilisi kahjulikke mõjusid.

Samas leiavad nad et kohvi joomisel on mitmeid häid mõjusid kui juua 3-5 tassi päevas – see vähendab südamehaiguste riski ja ka 2-tüübi suhkruhaiguse riski. Lisaks sellele , et ta hoiab inimese ärksana.

Lisaks on tehtud uuringuid, kus mõõdukas kohvi tarbimine päevas on vähendanud Parkinsoni tõve tekkimise riski.

Kuigi kohvi joomine 3-5 tassi päevas on USA valitsuse terviseteadlaste arvates kasulik, ei jooda praegu üheski maailma riigis niipalju kohvi – ameeriklased joovad keskmiselt 1 tassi päevas ja hollandlased joovad keskmiselt 2,5 tassi päevas, mis on ikkagi pool tassi vähem kui võiks juua või kui palju oleks soovituslik juua.

Eestis on tehtud küsitlusi, kus nad väidavad et eestlased joovad keskmiselt 2,8 tassi päevas.Soomlased joovad veel kordades rohkem ja enda arvates on just soomlased ise Euroopa suurimad kohvi joojad.

Kohvi kahjulik mõju närvidele.

Kuigi kohvi halba mõju inimesele füüsilisele tervisele ei ole – kui juua kuni 5 tassi kohvi päevas , siis peaks siiski ehk olema ettevaatlik mõju suhtes närvisüsteemile. Mitmete ärevuse ja muude psühholoogiliste kõrvalekallete puhul soovitatakse kohvi joomist vähendada.

Samas on ärevushäiretega inimesed teinud enda peal katseid, et mis saab juhul kui kohvi joomist vähendada, nagu näiteks väljaandes psychologytoday.com Ärevushäiretega Jennifer Garam kirjutab seal, et vähendades kohvi joomist ja asendades selle rohelise teega ( milles on samuti veidi kofeiini ) – on esimestel päevadel hea tunne – rahulikum ja süda ei peksle nii palju kui kohvi juues , tekib tunne nagu kohvi mittejoomine võtaks ärevust vähemaks.

Samas ka kirjutab, et peale mõnda päeva ilma kohvita siiski tuleb ärevus tagasi ja enam-vähem samal kujul kui enne.

Samas on eriti suuremate koguste puhul teadlased toonud välja mitmeid närvidega seotud häireid, nagu näiteks kohvist tulenev ärevushoogude või paanikahoogude teke mõnedel ärevuse häire all kannatajatel. Seega mitmed joogid või toidud – nagu energiajoogid või kohvi, ja ained nagu kodeiin, statiin võivad mõnede teadlaste arvates mõjutada organismi selliselt, et suurendada ärevuse mõju.

Mis juhtub kui juua liiga palju kohvi – kohvu halb mõju.

Üle 500-600 mg kofeiini päevas.

Maailmakuulsa Mayo kliiniku hinnangul on liiga palju kofeiini üle 400 mg päevas. See vastab umbes 4 tassile kohvile päevas või 10-le Coca-Cola purgile või kahele energiajoogile päevas.

Kui juua liiga palju kohvi päevas ehk üle poole liitri, on uuringud näidanud kohvi halba mõju tervisele:

  • Kahjustab maksa. Väikeses koguses kohvi joomine ergutab maksa tegevust, aga suured kogused muudavad maksa funktsioneerimise nõrgaks.
  • Tõstab vererõhku
  • Võib põhjustada unetust
  • Tekitab sõltuvust – kuni selleni välja, et mõnedel inimestel tekib peavalu kohvi mittejoomisest – kui pidada kohvi joomisega näiteks 1 päev pausi.
  • Liiga palju kohvi joomine võimendab põie pidamatust ja aktiveerib üldist põie funktsioneerimist – seda nii meestel kui ka naistel. Ehk ta suurendab urineerimist , mis omakorda viib kehast rohkem vedelikke välja. Vedeliku puudus organismis näiteks võib muuhulgas muuta mõnedel naha kuivaks, sealhulgas suurendada kõõma teket jne.
  • Osal inimestest tekib kohvist loobumisega depressioon ja uimasus.

Üldiselt peetakse mehi tundlikumaks kohvile kui naisi ja kohvi negatiivsete efektide suhtes on üldiselt tundlikumad need inimesed, kes on tavaliselt harjunud jooma vähem kohvi.

Seotud teemad